O
dynamicznych zdjęciach dookólnych 360VR
Dynamiczne panoramy, choć nie są filmami, umożliwiają obejrzenie
kompletnego lub częściowego sferycznego widoku z danego miejsca
(VR-wirtualną rzeczywistość). Poprzez możliwość rozglądania się
we wszystkich kierunkach (do 360° w poziomie i do 180° w pionie),
zdjęcie sferyczne pozwala na uzyskanie wrażenia, że znajdujemy
się w centrum oglądanej przestrzeni (widoku, pomieszczenia). Oglądanie
zdjęcia dookólnego odpowiada właśnie "rozglądaniu się" dookoła,
z danego punktu przestrzeni.
Zdjęcie dookólne składa się ze specjalnie przygotowanej fotografii
sferycznej oraz z "projektora", czyli miniprogamu do
wyświetlania wybranych obszarów tej fotografii. Obraz sferyczny
może pokrywać cały (360/180 stopni), lub częściowy widok z danego
punktu. Obraz ten jest uzyskiwany poprzez złożenie razem serii
zdjęć wykonanych dookoła z tego punktu, oraz następne rzutowanie
rezultatu na 6 wewnętrznych boków sześcianu lub na cylindryczny
ekran.
W trakcie oglądania taki gotowy obraz, po ściągnięciu do komputera
i załadowaniu go do projektora, jest stopniowo interaktywnie wyświetlany
w okienku projektora, zgodnie z poleceniami jakie oglądający przekazuje
przy pomocy klawiszy sterujących i myszki.
Jeden z pierwszych przykładów takiego gotowego obrazka, pochodzący
z roku 1976, jest dostępny na url:
http://www.debevec.org/ReflectionMapping/Blinn/ROOMB.gif
Dynamiczne zdjęcia VR są wykonywane w następującym cyklu produkcyjnym:
1. Zdjęcia w poszczególnych kierunkach widzenia z jednego miejsca
wykonuje się przy pomocy kamery cyfrowej, apratu fotograficznego
lub kamery video tak aby pokryć całe wymagane pole widzenia wokół
punktu fotografowania.
2. Wybrane, statyczne fotografie 2D, przetworzone na format cyfrowy,
są poddawane, jeśli jest to niezbędne,
wstępnej korekcji eliminującej błędy obiektywu oraz wstępnemu retuszowi.
3. Przy pomocy programów składających dokonuje się zcalenia przetworzonych
cyfrowo zdjęć 2D (od 2-dimensional czyli dwu wymiarowych) w jeden
plik.
4. Plik poddawany jest retuszowi końcowemu oraz uzupelnieniom
w celu skompensowania ograniczeń programów składajacych (np. korekcja
błędów składania, rozszerzenia kątów widzenia, wpisania danych
praw autorskich itp.
5. Dokonuje się konwersji pliku do formatu zastosowanego wizjera-czyli
miniprogramu do oglądania zdjęcia VR w komputerze. W niniejszej
fotografii VR został zastosowany uniwersalny wizjer (viewer) z
domeny GNU, opracowany przez prof.
Helmuta Derscha. Jest on autorem najlepszego europejskiego
oprogramowania do przygotowywania i wyświetlania
dynamicznych zdjęć VR. |